Uczestnicy konferencji pod tym tytułem, jaka odbyła się 11 września 2017 r. w Warszawie, mogli się szczegółowo zapoznać z potrzebami, wyzwaniami i celami kształcenia zawodowego w kraju i w Europie. O potrzebach kadrowych w odniesieniu do strategii rozwojowej Polski mówił na otwarciu konferencji wicepremier Mateusz Morawiecki, podkreślając, że wśród kryteriów wyboru miejsca inwestycji dla inwestorów krajowych i zagranicznych coraz ważniejsza jest dostępność wykwalifikowanych pracowników, a nie tak jak dotąd - infrastruktura techniczna czy ulgi podatkowe.
Kolejni prelegenci wiele uwagi poświęcili kształceniu dualnemu jako najskuteczniejszemu modelowi kształcenia zawodowego - zarówno na poziomie średnim, jak i wyższym. Plany rozwoju studiów dualnych mających zintensyfikować współpracę uczelni wyższych i przemysłu omówił Piotr Dardziński, wiceminister MEN. Wprowadzane obecnie i w najbliższej przyszłości radykalne zmiany krajowego systemu średniego szkolnictwa zawodowego obszernie zaprezentował Piotr Bartosiak, zastępca dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN. Bogate tradycje, rozwiązania systemowe i perspektywy kształcenia zawodowego w Niemczech przedstawiła Susanne Burger, kierująca działem europejskim w Departamencie Współpracy Zagranicznej Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań, zaś stan i potrzeby szkolnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego w krajach OECD omówiła Nicola Brand z Departamentu Ekonomicznego OECD.
O osiągnięciach, problemach i potrzebach nowoczesnego kształcenia zawodowego rozmawiali uczestnicy dwóch paneli dyskusyjnych: przedstawiciele firm-członków krajowych oddziałów AHK oraz eksperci z Niemiec, Polski (Lidl, Solaris Bus&Coach i Steico), Portugalii, Słowacji i Węgier.
Konferencję zorganizowała Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (AHK Polska), grupująca ok. 1 tys. firm krajowych i niemieckich działających w Polsce i będąca polskim oddziałem Niemieckich Zagranicznych Izb Przemysłowo-Handlowych (AHK). Konferencji patronowało Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Rozwoju. O randze kształcenia zawodowego świadczyła obecność na konferencji ambasadorów Austrii, Niemiec i Szwajcarii - trzech krajów, których organizacja szkolnictwa zawodowego uważana jest za przykładową.