Rada sektorowa bierze udział w ostatnim etapie konsultacji
Projektowane rozporządzenie jest pochodną nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Proponowane zmiany legislacyjne mają się przyczynić do lepszego dopasowania systemu kształcenia zawodowego do potrzeb gospodarki.
Rozporządzenie określa ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz podstawy programowe kształcenia w tych zawodach. Precyzuje także dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów oraz zestawy celów kształcenia i treści nauczania opisane w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych w odniesieniu do tych umiejętności.
Projektowane rozporządzenie uwzględnia zawody dotychczas wprowadzone do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, wprowadza zmiany w zakresie niektórych zawodów, a także określa nowe zawody wprowadzone do kształcenia w systemie oświaty – na podstawie wniosków właściwych ministrów – wraz z wyodrębnionymi w nich kwalifikacjami. We wcześniejszych spotkaniach konsultacyjnych organizowanych przez MEN w na ten temat brała udział Przewodnicząca Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka, Beata Ostrowska.
Jednym z nowych zawodów wprowadzanych przez rozporządzenie jest technik programista. Rada aktywnie uczestniczyła w konsultacjach podstaw programowych tego zawodu.
Przyjęcie zasady, że zawody kształcone w szkole policealnej będą przypisane co do zasady do V poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji, a zawody kształcone w technikum będą co do zasady przypisane do IV poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji, sprawiło, że rozporządzenie wprowadza zmiany w zakresie poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) dla kwalifikacji pełnej lub kwalifikacji cząstkowej wyodrębnionej w zawodzie oraz typów szkół ponadpodstawowych, w których będą kształcone niektóre zawody. W obszarze IT dotyczy to zawodów technika informatyka i technika teleinformatyka, które będzie można zdobyć tylko w technikum – szkoły policealne zaprzestaną kształcenia tych zawodów.
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 września 2019 r., bowiem z tym dniem wchodzi w życie art. 46 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 22 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245), który stanowi podstawę do wydania niniejszego rozporządzenia.
Pełna treść projektowanego rozporządzenia wraz z załącznikami jest dostępna pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12319376/katalog/12559303#12559303